Miqësia's Erfaringsprojekt
Den danske indsats i »Operation ALBA« Af major Søren Knudsen Artikel i »Militært Tidsskrift« 1997 |
Miqësia er albansk og betyder venskab |
- Et billede af det albanske samfund og de forhold, der førte til de voldsom- me uroligheder i foråret 1997 forud for "Operation ALBA" m.h.p. at understrege krisens karakter.
- Opgaveløsningen i Albanien.
- Nogle erfaringer, der kan uddrages af den danske indsats.
- Der var en eller flere fjender udenfor bunkerne; en altomfattende fjende, der måtte kræve, at enhver albaner kunne forsvare sig. Denne holdning bidrog utvivlsomt til den helt bevidste selvisolering, som det totalitære styre kunne regere på. Desuden bidrog holdningen naturligvis til en meget decentraliseret forsvarsdoktrin. En afledt konsekvens heraf var selvfølgelig den eksplosive spredning af våben i foråret: Våbnene lå i utallige, ofte ringe bevogtede depoter, som mange albanere havde et godt kendskab til.
- Samtidigt med isolering opbyggedes i befolkningen en illusion omkring et paradis og Albanien som verdens centrum, hvorfra omverdenen skulle reddes. Det hører med til billedet, at befolkningen ikke fik et sammenligningsgrundlag i det totalt lukkede land, hvilket selvfølgelig ikke mindst skyldtes de 100 % regeringsstyrede medier.
- Berisha forstod at udnytte pressen maksimalt, alt imedens han gennemførte sin "casino-agtige kapitalisme", hvorunder albanske statsmidler privatiseredes i meget stort omfang. Konsekvenserne for den enkelte borger kendes fra andre tidligere østlande: Udhuling af købekraften, arbejdsløsbed, lab af selvtilliden osv. Et særligt forhold var, at Berisha som noget af det føete stod som foregangsmand for bank-liberaliseringen - hvilket imidlertid angiveligt blot betød begrænset statslig kontrol uden en bankreform. Scenen var sat til pyramidespilsselskaberne, der for alvor dukkede op primo 1994.
- Det politiske klima forgiftedes i stadigt højere grad, hvilket ledte til en situation, som Berisha også kunne udnytte: Medlemmer af oppositionen fængsledes, tidligere kommunister, dvs. oppositionen, mistede deres valgbarhed i december 95, kontrollen med pressen fortsattes, det hævdes, at Det demokratiske Parti berigede sig ved bl.a. tæt kontakt til pyramideselskaberne osv.
- Valget i maj 96 blev en skandale: Chikanerne af oppositionen tog til, der anvendtes fysisk vold og valgsvindel i stort omfang. I forlængelse af valget kom det i det sydlige Albanien atter til optøjer, og nogle oppositionsmedlemmer sultestrejkede. OSCE og amerikanerne, der ellers længe havde støttet Berisha, underkendte valget.
- Senere i 1996 boycottede oppositionen arbejdet i "det nye" parlament. Berisha sad nu i en næsten diktatoragtig stilling, men samtidig rettedes stort set alles vrede mod ham. Selve statsapparatets legitimitet forringedes, for til sidst næsten at være ikke-eksisterende, samtidigt med at økonomien atter forværredes drastisk - bl.a. ved pyramidespillenes fallit.
- Pro-Berisha-fløjen centreret omkring Præsidenten, Det demokratiske Parti, dele af efterretningstjenesten (SHIK), Livvagten, dele af hæren og politiet samt en række "frivillige", der bl.a. rekrutteredes i løbet af optøjerne i foråret. I altovervejende grad kommer de Berisha-tro fra de nordlige dele af Albanien. Denne fløj lavede en hel del uro og optøjer. Det var ikke mindst tilfældet op til valgene 29. juni og 06. juli 97. Eksempelvis kostede det både døde og sårede i Durrës den aften, hvor "Berishas Bataljon" var på besøg i forbindelse med første valgrunde.
- "Bedemands-regeringen", som den betegnedes i flere artikler. Bashkim Finos "nationale samlingsregering", med repræsentanter fra alle partier. Generelt var regeringen anti-Berisha, men den var også forholdsvis svag. Problemer var der ellers nok at tage af: Den økonomiske ruin, optøjerne, den nye valglov og internationale organisationers rolle, herunder selvfølgelig ikke mindst OSCE's rolle.
- Oprørerne, der generelt befandt sig i det sydlige Albanien. De var imod Berisha, men formentlig også andre tænkelige, centrale styreformer. Der var kun tale om en begrænset organisation af oprørerne hver for sig. Indbyrdes koordination var der heller næppe meget af. Målene var heller næppe konsekvent de samme. Også disse stod naturligvis for en del uro, hvilket i høj grad afspejlede sig i diverse internationale media.
- Forskellige civile komitéer rundt omkring i landet: Disse var formentlig relativt fredelige og hæderlige, men problemernes omfang gav næppe ofte basis for fredelige løsninger.
- Kriminelle bander: Som vi bl.a. kender det fra andre tidligere østlande profiterer sådanne bander på uro og sociale problemer, sideløbende med at den udøvende og dømmende magt gradvist er blevet svækket. Dette skete selvfølgelig også i Albanien, hvor kriminelle bander decideret kontrollerede en række områder i syd 7. Der skabtes således gradvist, og ikke mindst i f.m. oprørene i foråret, basis for at bedre organiserede, internationale kriminelle organisationer kunne - og givetvis fortsat kan - engagere sig i Albanien, men omfanget er svært at gætte på. Det gælder givetvis også de mulige forbindelser til de klassiske klaner/storfamilier. Banderne arbejder i øvrigt først og fremmest for vindings skyld, der er derfor også grund til at antage, at de holdt en relativ lav profil i den for dem nye situation med mange udenlandske FMP-soldater i Albanien: "Forretningerne" vanskeliggjordes, men det ville være at overvurdere FMP's indflydelse at tro, at bandernes lyssky affærer forhindredes. Kriminelle aktiviteter medførte i øvrigt megen uro, og en vis frygt for, at FMP-soldater kunne risikere at komme på mellemhånd i de til tider kraftige skud-dueller mellem medlemmer af forskellige bander. En frygt der flere gange viste sig som velbegrundet.
- Royalisterne. Dette er ikke en selvstændig gruppe, men derimod en række mennesker, der ved siden af andet tilhørsforhold også går ind for monarki- ets genindførelse. Et enkelt, men ikke ret stort royalistisk parti findes dog, også royalisterne forårsagede megen uro, specielt i forbindelse med kampagnerne op til valgene ultimo juni og primo juli.
- Sikring af havnen i Durrës og dermed en platform for det humanitære platform.Der var yderligere en opgave, som ikke var specificeret som sådan, men som var en logisk konsekvens af opgaveanalysen: Det var vitalt for løsningen af de opgaver, der lå i mandatet, at FMP-styrken sikrede sig et godt forhold til albanerne, og dermed også foretog den nødvendige balancegang mellem aktørerne. Det var derfor evident, at den fransk-danske bataljon hurtigst muligt sikrede sig maximal kontakt til lokale myndigheder rn.fl. og herunder sikrede bred forståelse og accept af vores tilstedeværelse, der netop ikke måtte opfattes som en ny besættelse af Albanien. Enkeltopgaver i forbindelse med denne opgave udmøntede sig i bl.a.:
- Eskorte af humanitære (og andre) konvojer på de to eneste veje mellem Durrës og Tirana, der ganske opfindsomt betegnedes akse nord og akse syd. Desuden eskorter på vejen mod Kavaje syd for Durrës. (Bataljonens enheder naturligvis også løste en lang række interne danske og franske eskorteopgaver, herunder postture, forbindelsesture til Tirana rn.fl. Disse opgaver løstes ofte inden for bataljons-rammen, dvs. danskerne eskorterede nogle franskmænd, medens andre franskmænd holdt vagt i lejren osv.).
- Støtte til internationale organisationer i øvrigt, det vil i praksis først og fremmest sige OSCE. Her er det vigtigt at fremhæve rekognosceringsopgaverne forud for valgene og escorteopgaverne under valgene som meget vigtige.
- Sikring af en række FMP-installationer, herunder lejren og en italiensk samt en fransk relæstation.
- Besøg til og fra lejren.
- Ledelsens kontaktvirksomhed til bl.a. myndigheder, firmaer og ledende personer i øvrigt.
- Patruljer af forskellig art i omegnen.
- Enkeltpersoner på havnen og andre miljøer i byen.
- Teknisk og medicinsk assistance.
- Sportskonkurrencer, kulturarrangementer m.fl.
- Der anvendtes ikke stabs- eller føringsprocedurer, som vi kender dem. Italien var som nævnt lead-nation, men med de meget forskellige deltagerlande i et "Middelhavs-scenarie" var det ikke umiddelbart muligt at anvende fælles procedurer bygget på NATO-standarder. Dette skyldtes naturligvis både manglende forudgående træning af enkeltmand, men også selve staben. Dvs. arbejdet blev gennemført i en jævn blanding af NATO- og andre procedurer. En intern Standard Operating Procedure udarbejdes i øvrigt først sent i forløbet, og staben blev ikke i fuldt omfang tilpasset opgaverne, hvilket ellers kunne have bidraget til større effektivitet.På det lokale niveau i Durres-Rinas og omegn fungerede chef-niveauet meget fint med to italienske hærenheder og flådegruppen, den franske bataljon og det lille, men dog tilstedeværende danske bidrag. På dette niveau var udvekslingen af informationer og høfligheder ganske stor, såvel som gensidig hjælp - og planlægning heraf - successivt blev gennemført. Desværre må det samtidigt erkendes, at der periodevis var problemer med samarbejdet i forbindelse med overdragelsen af eskorteopgaver for konvojer ved de aftalte Points of Contact (POC), hvilket selvfølgelig oplevedes som frustrerende, måske mest for danskere, hvor præcision og aftalers nøje overholdelse er en dyd.
- For mange officerer i hovedkvarteret var for dårlige til engelsk, hvilket ledte til flere "nationale kredsløb", der selvfølgelig på et vist niveau er kontraproduktive for det internationale samarbejde.
- Cheferne for de enkelte FMP-enheder, eller for den sags skyld de nationale commanders, samledes kun én eller to gange - sent i forløbet - til mundtlig ordreudgivelse, briefing eller almindelig koordination. Dette var medvirkende til, at HQ/FMP ofte på bataljonsniveau oplevedes som "bagud" i forhold til dét arbejde, bataljonerne som oftest allerede var dybt involveret i planlægningen af.
- Klassiske reservationer mellem enkelte af deltagerlandene, dog ikke nødvendigvis på det personlige plan, var tilstede, men de var ikke ødelæggende.
- Behovet for at stabe af denne type er opstillet og øvet i fredstid (CJTF/SHIRBRIG-konceptet).
- Behovet for at der i en sådan opgave er danskere - blot få - tilstede i nøglefunktioner på alle niveauer. Det er afgørende, at danskerne kan kommunikere problemfrit med hinanden, evt. med øvrige elementer af DANCON samt andet for operationen betydende dansk personel eller myndigheder.
- Betydningen af gode sprogkundskaber hvor Danmark først og fremmest profiterer på en høj standard i engelsk, der er og bliver kommandosproget, hvilket sydeuropæiske lande også godt ved.